Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.09.2009 07:15 - На стадиона в Сантяго де Чили...
Автор: thetrooper Категория: Политика   
Прочетен: 20170 Коментари: 22 Гласове:
4

Последна промяна: 12.09.2009 07:32


Повечето хора свързват отминалия 11 септември с терористичните атаки на Ал Кайда в Ню Йорк и Вашингтон преди 8 години. Аз обаче бих искал да ви припомня едно друго събитие, случило се на същата дата близо две десетилетия по-рано.

                             image

На 11 септември 1973 година военна хунта, оглавявана от ген. Аугусто Пиночет, извършва преврат над социалистическото правителство в Чили и завзема властта в страната. Въведено е военно положение, четири политически партии (комунистическата, социалистическата, радикалната и движението на революционната левица) са поставени извън закона, а активистите им са подложени на преследване и арест. Поради липсата на достатъчно свободни места по затворите, чилийските комунисти са задържани на централния стадион в Сантяго (столицата на Чили). Твърдите действия на военните предизвикват международен отзвук и мащабни протести не само в комунистическия лагер, но и в  доста западни страни с либерални правителства. Въпреки откритата враждебност на немалка част от света към режима, управляващите в Чили провеждат успешна политика, която впоследствие води до икономически растеж.

Подробности за това кой е ген. Пиночет и какво е направил за страната си, можете да прочетете
тук. Аз смятам да обърна внимание на нещо друго.

През 1973-а година чилийската държава и общество са изпаднали в колапс. Водената от социалистическия президент Салвадор Алиенде политика е изправила страната на ръба на разрухата - хиперинфлация, стачки, социално недоволство. Казано накратко, по това време Чили е много по-назад от България по икономическо и социално развитие. За капак на всичко Съветския съюз упражнява силно влияние в политиката на Чили и заплашва да я превърне във "втора Куба". А как стоят нещата  днес?

През миналата година по време на престоя ми в Австралия се запознах с абсолвент от Чили, който беше тръгнал на околосветско пътешествие. От него получих информация за днешната икономическа реалност в Чили. Оказва се, че чилиец, който е завършил гимназия и си търси неквалифицирана работа, може да разчита на стартова заплата от 800 USD на месец. А завършилият висше образование, който започва работа по своята специалност, може да се надява на стартова заплата от 1500 USD на месец.

Ясно се вижда кое е по-добро за една държава - нейните комунисти да бъдат на власт или да бъдат в нелегалност.

Не ме разбирайте погрешно. Не съм, ама никак не съм привърженик нито на превратите, нито на военните режими. От друга страна обаче, не мога да скрия възхищението си от един генерал и държавник, спасил страната си от лапите на комунизма. И ако изборът ми се свежда само до комунизъм и военен режим, мисля, че ви е ясно какво бих предпочел.

Затова слава на Бога, че тук изритахме комунистите демократично, чрез избори!

Всъщност, изритахме ли ги наистина?

И каква е гаранцията, че властта у нас няма да бъде завзета от  военна хунта някой ден?





Тагове:   Чили,   преврат,


Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Чили 1973
12.09.2009 10:22
Съвременник съм на преврата в Чили през 1973 г.Кампанията в целия свят срещу масовите убийства тогава е известна.Известен е и икономическият бум който настана в тази страна след тази година.Няма как да не направя аналогия с преврата в България през 1934 г и бързото ни икономическо развитие през следващите пет години.Какъв е коментарът ми за 1973 г Чили?Дали не би могло да се постигне същия ефект без жертви и репресии?Мисля, че не, но това не оправдава проявената излишна жестокост и насилие.Жалко!Такава е историята и трябва да я приемем.Хубавото е, че времето на превратите ,на кървавите преврати,отмина.Поне засега.А генерал Пиночет ще остане като голяма, но противоречива фигура не само в историята на Чили.
Григорий Жеков - Гриша
спомняте си събранието на ДСБ в Бургас
цитирай
2. galinabg - Да, Митко,
12.09.2009 11:33
хубаво напомняш това късче от историята на един народ, на един генерал и международния отзвук и реакции. Няма да коментирам. Нека всеки, който го прочете направи своите изводи. Съгласна съм и с Жеков, че, за съжаление,без жертви и без борба коренната промяна е невъзможна!
цитирай
3. thetrooper - @Гриша Жеков
12.09.2009 17:40
Здравей, радвам се да видя твой коментар тук:)

Моето лично мнение е следното: възхищавам се на ген. Пиночет за неговата политика на решителен отпор срещу комунистическата опасност, а също и на всичките му усилия за модернизиране на чилийските държава и общество и превръщането на една латиноамериканска бананова република в модерна държава от западен тип.

Относно преврата - не насърчавам никого да взема властта с военен преврат, но от другастрана, не съм съвременник и очевидец на събитията. Нашата българска история ни учи, че диктатурата на Стамболийски е била свалена с преврат, защото не е имало друг начин.

За репресиите - отнемането на човешки живот, трудно може да бъде оправдано (освен в бойни действия). Но хунтата е трябвало все пак да се справи с "червената чума".
цитирай
4. thetrooper - @gallinabg
12.09.2009 17:42
Да, Галя, нека всеки сам си направи изводите. Аз само ще добавя, че границатана допустимото в политическите нрави на едно общество зависи от моментното развитие на това общество, както и от етапа на развитие на света към съответния момент.
цитирай
5. merkator - У нас основен проблем е любовта на ...
12.09.2009 20:31
У нас основен проблем е любовта на народа към комунизма и ссср! Сега ги "изритахме", но идеята всичко да е общо и заедно да крадем, идеята, че селяните и работниците са равни на професори, писатели, музиканти или академици още е жива в мишето сърчице на българина! Брутално ниската култура и андрешковщината са в основата червената чума да вирее у нас необезпокоявано!
Трябва много смелост за да искаш да си свободен, а тези две думички, нямат нищо общо с 90% от народа ни!!! Смелостта и свободата са следствие на културните и духовните въжделения на една нация, в булгаристан сме на светлинни години от Европа....уви...и комунистическата свинщина е превърнала българина в скот...азис, слави трифонов, първанов, доган, ванко 1, лавина от мутри, нагли олигарси...това са идолите в родината на Левски и Яворов...така и ще бъде...само Ванчо Михайлов е знаел как се лекува комунист...с олово!!!
цитирай
6. thetrooper - @merkator
13.09.2009 00:09
Това, което си описал, е вярно за мнозинството българи. Но все пак има и едно малцинство - на "западнобългарите".
цитирай
7. анонимен - Интесесно ми е какви ще ги плещите ...
13.09.2009 12:33
Интесесно ми е какви ще ги плещите утре като в Гърция социалистите спечелят изборите пак.Стадото овце си остава стадо овце независимо от това ,че овчара се сменя.Това е според мен но според вас като се смени овчара овцете се превръщат в професори.Между другато този велик Пиночет не го ли осъдиха за подвизите му
цитирай
8. анонимен - Понеже съм наясно с възгледите на ...
13.09.2009 13:12
Понеже съм наясно с възгледите на автора на блога реших да видя какво казва чичко гугъл за Пиночет-Първото нещо ,което излиза е статия публикувана във в."Le Mond diplomatique" от Луис Сепулведа-писател озаглавена "Пиночет-нито наказание ,нито слава" .Приятно четене на автора и на тези, които ги интересуват и други мнения.инж.М. Моралиев
цитирай
9. desperadomikaela - Браво, Пиночет, ти обра овациите!
13.09.2009 14:32
Някой ден и в Бирма ще стане хубаво. И тя е на път да стане модерна държава. А, и Салвадор Алиенде не е комунист.
цитирай
10. thetrooper - @7
13.09.2009 18:10
Дали са го осъдили или не, ще трябва сам да разбереш. На анонимни въпроси не отговарям.
цитирай
11. thetrooper - @desperadomikaela
13.09.2009 18:12
Да, Салвадор Алиенде не комунист, а социалист - така съм написал и в текста. Не, че има голяма разлика...
цитирай
12. анонимен - Авторе, възползвах се от препра...
13.09.2009 20:23
Авторе,възползвах се от препратката на 8-ми номер и видях, че не са го осъдили.Четивото е много интересно,но няма да ти хареса.Но ми е много интересно ,че хора членове на ДСБ, ако не се лъжа възхваляват военна хунта.Сигурни ли сте ,че сте демократи или няма значение за вас,че Пиночет забранява партии и убива хора щом те не са ви симпатични може ,даже е желателно.Затова симпатизантите ви останаха един файтон хора. Фидел Кастро
цитирай
13. thetrooper - @Фидел Кастро
14.09.2009 00:16
Никъде в текста не пише, че съм привърженик на военните хунти, тъкмо обратното - ама кой да чете...
цитирай
14. анонимен - Аз може и да не чета внимателно но ти ...
14.09.2009 08:20
Аз може и да не чета внимателно но ти май не си четеш какво си написал.Цитирам ти написаното от теб в отговората ти до съмишленика ти от ДСБ -Бургас -"...възхищавам се от ген.Пиночет " и невинното по децки звучащо ..."хунтата все пак е трябвало да се справя с комунисти".А Пиночет е марионетка на САЩ за прокарване на техните интереси.Прочети какво ти е писал 8-ми номер . Фидел Кастро
цитирай
15. monarchism - Ген. Пиночет е един от истинските ...
14.09.2009 13:21
Ген. Пиночет е един от истинските десни политици на XX век, сатанизиран от световното левичарство (тук включвам и ЕС), доживял 90-те и рухването на Империята на Злото. Поклон пред делото му.

Що се отнася до България - кой и как се е справил с комунистите? Андрей Луканов ли се справи с тях? Или Петър Младенов?

За народа - не може да се очаква от мнозинството пролетаризирани българи да мислят вместо елита на нацията. Този така бленуван елит трябва да покаже накъде да върви нацията, докъде да стигне и по какъв начин да го направи. Сам народ не може да се води. Духовенството, интелигенцията и военните са отровени от комунизъм и русофилия. Докато това е така, нищо добро не чакайте.
цитирай
16. анонимен - Monarhizme, защо като с автора се ...
14.09.2009 14:03
Monarhizme,защо като с автора се мислите за единствените непромити мозъци не вземете да поведете народа.Няма значение накъде.Пиночет бил истински десен политик.И къде е сега Чили в световните класации след великото му дясно управление.Освен ,че изнасят мед нищо друго.И преди да му се възхищаваш прочети какви сметки му намериха в чужди банки и за какви милиони става въпрос .И защо на погребението му не отиде никой от тези ,чиито маша беше и защо той беше единствения политик присъствал на погребението на Франко. Фидел Кастро
цитирай
17. анонимен - Понеже четенето явно не е най-го...
14.09.2009 14:18
Понеже четенето явно не е най-голямата сила на автора и феновете му ,ще цитирам две цифри ,а грамотните да си правят изводите-БВП на глава от населението за 2008 год-Чили 9912 $ ,България 12900 $ Това е фактическото положение ,а другото са разсъждения . Фидел Кастро
цитирай
18. monarchism - Чили сега управлява ли се от Пино...
14.09.2009 15:07
Чили сега управлява ли се от Пиночет? :D
Намери конкретни статистики за Чили по негово време, има достатъчно. Че е десен политик няма съмнения.

Колкото до повеждането на народа - със сигурност не съм подходящ, но на драго сърце бих помогнал на тези, които не са отровени от болшевизъм-ленинизъм-комунизъм.
цитирай
19. анонимен - Пиночет управлява Чили толкова ...
14.09.2009 16:57
Пиночет управлява Чили толкова добре ,че след направен референдум беше свален.Забележи -референдум ,а не преврат дирижиран от САЩ или Русия-интересно защо след като всичко е било супер според теб. Ама те и чилийците като тъпите българи ,и те си искат социализма .Фидел Кастро
цитирай
20. анонимен - до monarchism
14.09.2009 20:54
интересно би било да разбера как виждате едно подобно управление-монархия,управлявана от военна хунта,кои ще е по висш- монарха или генерала,или ще се редуват,а може би е по добре монарха да ръководи хунтата..това може би е оптимален вариант..а как виждате за бг конкретно,кои е подходящ-симеон ми се вижда твърде дипломатичен,може би сестра му а..
цитирай
21. анонимен - Още за Чили 1973 г.
18.09.2009 15:17
Колкото хора, толкова мнения.Едно събитие погледнато от различни страни и в различни моменти изглежда по различен начин и се оценява пак така.Историята съществува не за да я повтаряме, а за да се учим от нея.Трябва да се знае истината погледната от различни страни за да можем да предпазим настоящето и бъдещето си от лошото, което някога се е случило без да се отказваме от хубавите неща, които някога са се случили.Във всеки случай, браво на Митко Петров, защото накара доста хора да се замислят, да се разровят в сайтовете и да научат нещо, които не са знаели преди това. Гриша
цитирай
22. thetrooper - @Гриша
18.09.2009 20:58
Благодаря за похвалата:)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: thetrooper
Категория: Политика
Прочетен: 2054412
Постинги: 264
Коментари: 3353
Гласове: 6456
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031