Прочетен: 6873 Коментари: 38 Гласове:
Последна промяна: 01.11.2009 17:51
Днес е 1 ноември - Денят на народните будиители. Честит празник на всички българи, както и на всички онези, които носят българското в сърцата си!
Сигурен съм, че още от сутринта всевъзможни "националисти" са започнали по де що има медии да трупат евтина популярност на гърба на будителите, от чиито имена претендират, че говорят. И "Атака", и МВРО, и БНС/"Гвардия", и смешниците от "Нова зора" (ако тази партия още съществува), и останалите маргинални "националистически" партийки. Разбира се, да не забравяме и шайката комуно-ченгесарски "патриоти" начело с Гоце и БДШНИМ. Няма да ви занимавам с техните словесни напъни в посока "съхраняване на българщинАта", даже аз самият отдавна съм се отказал да им гледам и слушам сеира. Това, на което искам да обърна внимание, е доколко всъщност тези политически субекти могат да се нарекат националисти, а не, както аз ги наричам, национал-популисти.
Ето защо ще изброя характеристиките на автентичния български национализъм (този от написването на "История славянобългарска" до 09.09.1944г.), пък вие преценете дали някой от днешните "националисти" има основания да се нарича по този начин:
Българският национализъм е БЪЛГАРСКИ - не е нито руски, нито сръбски, нито палестински, нито какъвто и да е друг.
Българският национализъм е ХРИСТИЯНСКИ - но не толкова като антипод на исляма (или юдаизма), колкото като антипод на безбожието.
Българският национализъм не е непременно монархически, но в никакъв случай не изпитва тежнения към създаване на президентска република.
Българският национализъм е "десен" - основан на неприкосновеността на частната собственост и стимулирането на " патриотичен бизнес елит", който, създавайки материални блага, да води нацията напред. В този ред на мисли всякакви идеи за национализация и държавен контрол върху икономиката са чужди на българския национализъм.
Българският национализъм не се легитимира чрез позиционирането "за" или "против" даден военен или военно-политически съюз. За българският национализъм участието във военни съюзи (Централните сили, Тристранния пакт, НАТО) не е цел, а инструмент за постигане на национални цели.
Българският национализъм е отстояване на българското, а не отрицание на чуждото.
Българският национализъм не е "комплексарски" - на него не са му виновни американския империализъм, евреите, съседните държави или световната конспирация.
Българският национализъм е антикомунистически - без адекватна обществена присъда за комунистическото минало и решително скъсване с посткомунистическите социални явления националният подем е немислим.
И може би най-важната особеност: изразители на автентичния български национализъм не могат да бъдат нито служители (агенти, сътрудници, офицери) на бившата ДС (българския филиал на КГБ), нито ортодоксални комунисти, чиято партия насила дебългаризираше населението в Пиринския край, а впоследствие на два пъти отправи официални предложения към СССР да приеме България за 16-та република!
И така, нима някоя от сега съществуващите "националистически" партии отговаря на всички тези критерии?
Единствените две организации, които наистина могат да се нарекат националистически ( макар да не са политически партии) са (в близкото минало) Българският демократически форум (наследник на Съюза на българските национални легиони и присъдружна организация към "старото" СДС, в която членувах в периода 1999-2001г.) и клуб "Един завет". Ако към тях можете да добавите други, заповядайте...
Утре ще мина пак:)
Казах ти го и лично, сега ще го повторя още веднъж - няма, и не може да има нищо общо между национализма и християнството. Ще ти цитирам по тоя повод и думите на отец Ангел Ангелов, един прекрасен човек, предстоятел на храма "Св. София", от едно негово интервю преди малко повече от три години:
Въпрос:
- Трябва ли да правим разлика между православната религиозност и патриотичното чувство, което много често се изразява чрез показна лоялност към християнството? В опита да се скарат християни и мюсюлмани няма ли известно присвояване на религиозните чувства за целите на национализма?
Отец Ангел:
- По-скоро трябва да се опитаме да направим разлика между яркия патриотизъм и крайния национализъм. Всеки човек трябва да обича отечеството си, да бъде патриот. Вярвам, че патриоти са и хората, изповядващи ислям у нас, защото те живеят в тази страна и се предполага, че я обичат. Страшното е обаче, когато превес вземе национализмът. Навремето Николай Бердяев беше писал относно свободата на човешкия дух, че една от най-големите спънки пред нея е именно национализмът. Говорих ви, че християнинът е гражданин на небето. И онова, с което се радва и живее, е неговата общност. Всъщност, църквата е това - кинония, стара гръцка дума, означаваща общност. Цялата църква е общността на всички поместни църкви, които дават истинската православна църква. Затова православният християнин не може бъде националист. Църквата винаги е проповядвала от своя амвон вселенността. Защото тя носи в себе си космическата литургия и й е напълно чужд фанатичният националистичен дух.
...
Цялото му интервю можеш да погледнеш тук
http://www.dveri.bg/content/view/2560/48/
Цитирам ти го, защото се надявам, че авторитетът на отец Ангел за теб ще бъде по-силен мотив да се замислиш върху това.
Поздрави.
Честит празник!
Не, няма никакво разминаване, според мен.
Особено пък ако твърдиш, че "национализмът е християнски".
А ако наистина мислиш, че това е разминаването, тогава е крайно време да си оправиш понятията. Когато се говори за национализъм, се разбира национализъм. А когато се говори за патриотизма - тогава се говори за патриотизъм. Няма тирета, няма добавки, и термините са чисти.
п.п. за "националистическата" ДСБ - имам една молба: изчакайте да напусна, още две седмици остават, и тогава я прекръстете на Националисти за Силна България. :))
Поздрави.
1. Един завет не е в чистия смисъл националистическа организация, доколкото в нея водещ е потомствения принцип. Ако някой потомък на царски офицер днес вярва в обединените европейски и световни щати, обществения договор, човешките права на бездомните кучета и мечките панда... и смята националната държава и идеята за нацията за тесногръда отживелица, той пак ще намери добър прием в Един завет, по силата на произхода си. Вътре в клуба ние с теб вероятно ще спорим с него. Заради тази специфика изрично сме казали, че Един завет не бива да се смята за съвременна версия на "легиона", ВМРО (някогашното), Бранник, Въртоп... БДФ и ЕЗ са базирани на различна основа. Иначе аз симпатизирам и на двете ;)
2. Християнската църква е вселенска и е средата за спасение на душите на всеки, който е съ-причастен към нея. В този смисъл един сръбски шовинист, съветски чекист - убиец или православен самурай в храма "Никорай-до" в Токио, който искрено се изповяда и причасти в литургия е в по-добре стартова позиция от всеки искрен и честен български патриот, член на евангелска църква.
Светото православие е част от българския национален дух само дотолкова, доколкото исторически е обединявало в обща ценностна система българската нация.
Но
Национализмът, патриотизмът и българщината (термин, въведен от българските националисти през 30-те) не могат да се разглеждат като компоненти на православния светоглед, а са по-скоро в противоречие с буквата на канона.
2. Християнската църква е вселенска и е средата за спасение на душите на всеки, който е съ-причастен към нея. В този смисъл един сръбски шовинист, съветски чекист - убиец или православен самурай в храма "Никорай-до" в Токио, който искрено се изповяда и причасти в литургия е в по-добре стартова позиция от всеки искрен и честен български патриот ...
Това е нонсенс, като че ли. Няма начин сръбски шовинист или пък съветски чекист искрено да се изповяда и причасти. Самият акт би представлявал себеотрицание за такива хора, в пълния смисъл на думата себеотрицание. От момента, в който един такъв човек се изповяда и причасти, той повече не би могъл да се разпознае като шовинист и чекист.
Иначе, много приятно съм изненадан да прочета мнението ти за несъвместимостта между християнството и национализма. В този смисъл пък е добре да се помисли за изпикаването върху християнството, което се прави чрез замяната му с думички като "православие", "католицизъм", "протестантство" и още много други такива. Или си християнин, в крайна сметка, или не си. Ориана Фалачи, например, в последната си книга е определила себе си като "християнин-атеист" - което е още един тотален нонсенс.
Поздрави.
Да си християнин за мен означава едно единствено нещо - да си получил св. кръщение в православна църква, част от вселенското православно единство (грубо казано призната от Константинопол и Москва) и да участваш в св. евхаристия в православна църква от същия "православен клуб". Така че терминът "православие" е уточнение, за да не бъде вкаран някой в заблужедние, че има и друго християнство, извън благодатното тяло на православната църква - като институция на апостолската приемственост (т.е. за нас като жители на София - извън омофора на дядо Максим)
Но иначе, постепенната замяна на "християнство" с всякакви други нуждаещи се от пояснение термини е потенциален проблем. Аз може и да го нямам, ти сигурно също, но други го имат.
За светците - скептичен съм, минимум по отношение на католическите. Точно в момента чета новата книга на Честъртън, за св.Франциск и Тома от Аквино, и мога да те уверя, че да обявиш Франциск за светец е гротеска. Още се колебая дали да пиша конкретно за това, защото и без тая тема вече съм обявен за "животно". :)
01.11.2009 22:55
01.11.2009 23:00
Щото, като чуя православие и се сещам веднага за Москва! По презумпция националната ни църква е националистическа и русофилска! Само погледнете назад... А в днешни времена съвсем.
Разбира се трябва и да правим разлика между православие и църква :)
Съгласен съм. Затова разглеждам православието в неговия "национален" контекст, а не чисто канонично.
Моля?! Втрещен съм.
Надявам се, че не говориш сериозно.
Освен това, за коментар 16 - не знам защо не разбираш какво ти е казал Темплар. Достатъчно ясен е. Какъв е този "национален" контекст? Да не би да си мислиш, че има "българско православие", което може да се разглежда като различно от румънското, например?
Поздрави.
http://www.dveri.bg/content/view/8218/138/
а цялата, в оригинал на английски е тук
http://www.orthodoxpress.org/parish/river_of_fire.htm
Иначе мисля, че Митко говори за онова специфично усещане, изразено от Пенчо Славейков:
"Бог и България
Единство в двойна плът"
което и аз споделям, без да съм различно православен от православните японци и зулуси.
***
На Запад "да си християнин" се разбира "да бъдеш порядъчен гражданин, да си плащаш редовно данъците и умерено да се занимаваш с благотворителност". Най-големият протестантски богослов на 20-ти век Пол Тилих, отговаряйки на въпроса дали се моли, казва:"Не, но медитирам". В православните страни отговорът е и по-лош. "Да си православен означава да си русин (българин, сърбин, румънец, грък)"… Според вярното наблюдение на Г. Федотов, "Прекалено много естети дойдоха в църквата, които жадуват за Византия, а не за Христа". Нерядко днес виждаме хора, които произнасят фрази от типа на: "Аз съм атеист, но понеже съм руснак, значи съм православен". Или, обратното: "Аз съм православен, но разбира се, съм атеист". Ясно е, че такова свеждане на християнството до етнографията не съответства на Христа ...
... В крайна сметка, по отношение на православието политиката на соловьовския антихрист вече се реализира: православието успешно се натиква в етнографско-ритуален резерват. Може да се говори и да се пише, но не може (в пресата или в училищата) да се говори за вярата ...
... През последните столетия християнството старателно беше опустошавано от просветителския рационализъм. Богословите (протестантските и католическите, а след тях и православните) се стараеха рационално да обосноват християнската вяра. Мистиката последователно се изкореняваше. Чудесата се превръщаха в "измислици", "фолклор", или пък просто в обикновени природни явления. Тайнствата бяха превърнати в обряди, а обрядите – в "библия за неграмотни", тоест в изясняване на библейските текстове посредством жестове. Пречистеното от "магизъм" (тоест, от енергийната, благодатна изпълненост с Надсветовното Присъствие) християнство стана твърде рационално. И когато пред европейците се откри дълбочината на аскетиката и мистиката на Изтока,те се прехласнаха по нея, ни най-малко не подозирайки, че собствена, своя аскетика и своя мистика съществува в църковното християнство.
...
и т.н. целият текст е тук
http://www.pravoslavieto.com/history/20/1963_Kuraev/za_nasheto_porazhenie/2.htm
Става дума точно за обратното: християнизирането на националността. Нацията (политическа конструкция на модерността, но превърната в реалност и устойчиво просъществувала 2-3 века.) като част, племе, коляно, енория... от голямото цяло на Божият народ, в който няма ни евреин, ни елин... Когато се постави християнството най-високо в ценностите (НОК) на нацията, на първо място в "Бог, цар отечество", тогава изчезва шовинизма и омразата към другия, защото той, както и ние принадлежим към Божия народ, нищо че сме от различни нации и живеем на различни улици...
Християнизирането на националността е път към превръщането на християнството в духовна "националност" и единствения смислен "глобалистки" подход.
"Бог, цар и отечество" в Рим открай време се чете погрешно. :))
НДЗПЧ, Съюзъ Справедливостъ, Монархическо - консервативенъ съюзъ...
БДФ няма как да спада към тази категория, защото беше пълна (сега не знам и не искам да знам) с доста ченгета, начело с предателя - псевдо-фюрер Дочев. Сегашният и председател пък е голям анимационен герой. :D "Един завет" не ги познавам, но смущаващ факт е членството на хора като ченгето Дянко Марков.
От гледна точка на идентичността дали е добра идея, според теб, "Един завет" да се преименува на "Единъ Заветъ", а БДФ - на БъДъФъ? Как мислиш?
Другите организации трябва да ги популяризираш:))
Дянко Марков е бивш легионер (отпреди 09.09.1944г.), летец от ВВС на Царство България и голям патриот.
Дочев (предполагам, имаш пред вид Иван Дочев) не е бил председател на БДФ, той беше лидер на Българския Национален Фронт - емигрантска организация, създадена след 09.09.1944г. от националистично-настроената емиграция (другото голямо крило сред политическите емигранти са земеделците, или "геметовците"). Иначе преди 1944-а е бил лидер на Легиона, а непосредствено преди съветската окупация - кмет на Силистра.
Ще ги популяризирам.
Дянко Марков е доказано ченге, участник в Агентурната група Х-11, създадена от болшевишкия ген. Вранчев от Разузнавателното управление на Генералния щаб на Българската народна армия (РУ-ГЩ) след 9-ти септември. Втори отдел на службата - РО-2 създава Х-11, където членуват доста легионери, решени да помогнат на новата народна власт. Тези неща отдавна са доказани и отдавна се знаят. Арменеца Алтънков писа в една от книгите си, дори цитира архивни документи.
БДФ е клон на БНФ, създадена от бивши легионери, до един свързани с Х-11. За псевдо-фюрера Дочев, този иначе голям демократ и бивш нацист, се знае много. Още преди 9-ти е съдействал на съветския агент Кимон Георгиев и е поддържал връзки с комунистите. Разбива СБНЛ на две части, отказа се от легионерското си минало.
В легионерски документ от 1937 г. пише следното: "Мусолини дойде на власт за 4 години, Хитлер за 13 години, а сега са само посредствени хора, но и непочтени, кариеристи и безидейни като Дочев".
Този изобщо не е за коментар...
03.11.2009 16:26
На републикански, вероятно имаш предвид.
Малко по-сериозно - опитите за премахването на двойното е датират още от 1892-1895 година. Та, дано ми простиш иронията, и да не ми се налага да я превръщам в открита подигравка.
03.11.2009 22:47
Но връщането на правописа не може да стане с маргинални писания по блогове и стен-вестници, а трябва да си се направи като хората - в т.2. на височайшия указ, който отменя действащата конституция, забранява партиите, въвежда образователен и имуществен ценз, възстановява Закона за изтребление на разбойниците от 1885 жителството и задължителната военна служба :)
Едно и също е.
Да, опити за сърбизиране на българския език от сърбофила Цонев и славянофила Балан.
В края на краищата през 1945 г. за официален български се приема източнобългарското наречие и се приемат разни болшевишки правила, които нямат нищо общо с истинския правопис. Освен посочените от templar причини, не по-малко важна е била и постигнатата цел - отродяване на западнобългарското наречие, което се приема за сръбско и небългарско.
В своята студия "Studyja nad historyja jzyka bulgarskego" 1891, раздел I, полският езиковед Антон Калина доказва уникалността на българския език сред т.нар. "славянски езици". Той е един от авторите, които правят връзка между българския и илирийския език (нещо което малко по-късно доказва д-р Ганчо Ценов), както и между българския и разпространението на Старинното Православие в Европа.
Сам можеш да прецениш какво са постигнали безродниците с "правописната реформа".
Тезата ти, която приравнява републиканството с болшевизма, е крайно посредствена, но ти явно никога не си се замислял по тоя въпрос. Ако беше, тогава щеше и сам да си се сетил за републиканството през вековете преди болшевизма - Рим, Картаген, Венеция, Гърция от Античността. Но тъй като предпочиташ да абсолютизираш какви ли не глупости, не виждам смисъл и полза от този разговор.
п.п. Като видя някой да употребява "безродници", и се изприщвам. Никога няма да приема това комунистко клише от края на 80-те по адрес на когото и да било.
За републиката ти отговорих и преди - в България републиканизмът е свързан неразривно с дружбашорите и комунистите, бих прибавил и с демократите в края на 30-те. Не е мъчно да се разбере. Пък ако не си българин, така кажи.
Да не би да си от онези, които считат референдума от 1946 г. за законен?
Думата "безродник" е доста стара, не е нито русизъм, нито болшевишко клише, да не говорим колко смешно е комунисти да я употребяват.
2. Съюз на Възпитаниците на ВНВУ, ШЗО и РВГ
3. Бог прощава, Прошко - не!
4. divini
5. Анти - БСП до дупка
6. Raylight
7. Майстора с видеокамерата
8. Монархистъ-консерваторъ
9. nkf - Воин на Христа
10. God save the Queen!
11. Sofia Post
12. БРАТЯ ПО ОРЪЖИЕ (блогрол)
13. Двери на Православието
14. ЦАРСТВО БЪЛГАРИЯ (блогрол)
15. Blackwater
16. КОНСЕРВАТИЗЪМ (блогрол)
17. Стариятъ правописъ
18. Изгубената България
19. Младежки Консервативен Клуб
20. Иван Стамболов - Sulla
21. Клуб "Един завет" - потомци на офицерския корпус на Царство България
22. LiveNews
23. Стара София
24. Сайтът на Вили Лилков - политики за София
25. Светослав Малинов - консерватор и евродепутат