Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.12.2009 00:15 - "Човек на годината" или скандал на годината?
Автор: thetrooper Категория: Политика   
Прочетен: 16075 Коментари: 31 Гласове:
10

Последна промяна: 14.12.2009 00:27


На 10 декември в София бе връчена втората ежегодна награда "Човек на годината". Наградата е учредена през 2008 година от Българския Хелзинкски комитет и се връчва за принос към правата на човека в България.

Тази година наградата бе връчена на Теодора Захариева. „Теодора Захариева и Центърът за защита правата в здравеопазването печелят срещу властта дела с огромен обществен интерес – в полза на хиляди хора, за десетки хиляди левове. Това са дела за лекарски грешки, отказ на лечение, неадекватна апаратура, бездействия на властите да приемат дължими норми, с които да гарантират правото на качествена здравна грижа, и да осигурят лекарства. Те включват революционни колективни искове в защита на цели категории пациенти. Има и дела срещу фармацевтични корпорации за увреждане на здравето вследствие клинични проучвания. Тези дела показват истинско правозащитно мислене и решителност – вяра, че правата на човека ни принадлежат и са възможни, и това зависи от нас“, бяха част от мотивите на журито.

Втори награди получиха Донка Панайотова (лидер на ромска правозащитна организация) и Фейсбук-групата "Гласуване без граници" (за гражданска мобилизация в защита на избирателните права на човека). Специални награди получиха арх. Калина Павлова (за изключителна гражданска смелост в борбата й за обществения интерес в България - срещу групировката ТИМ и проекат "Алея Първа" във Варна) и Капка Панайотова ( основателка и двигател на Центъра за независим живот – София- за цялостния й принос към защитата на правата на човека в България). Наградата на публиката отиде при "Спаси, дари на..." - организация, която подкрепя кампании за лечение на деца вече трета година. Журналистът Иво Инджев пък получи грамота за най-номинирана личност на годината.

Всичко щеше да е прекрасно, ако не беше една малка подробност. Макар по регламент номинациите за "Човек на годината" да бяха свободни (т.е. всеки има право да номинира когото прецени, стига да даде основания за своята номинация), не всички номинирани имаха шанс да се борят за престижната награда.

Един от номинираните бе известният на цяла България отец Иван, управителят на Дома за деца в с. Нови хан. Със своите всеотдайни грижи за повече от 80 деца от дома, на които държавата бе обърнала гръб, светият отец имаше всички шансове да спечели приза "Човек на годината". Но не би. Журито на конкурса свали номинацията на отец Иван със следните мотиви - ...налага се да отстраним тази номинация, доколкото установихме, за съжаление, със закъснение, публични изявления на отец Иван, които са в дълбок разрез с духа на наградата „Човек на годината“.
Тези изявления, направени в ефира на предаването „Пирамида“ по телевизия ТВ 2 на 03 февруари 2009 г.,  грубо унижават жените и подбуждат към нетърпимост срещу хомосексуалните хора."  (
http://humanoftheyear.org/?page_id=945)

По-конкретно, мотивите могат да се видят в линковете, предоставени от Маргарита Илиева, директор на правната програма към БХК и член на журито на "Човек на годината":


http://www.youtube.com/watch?v=Tbw8VpOXCgU&feature=related - хомофобия, на 3м30с говори буквално за омраза

http://www.youtube.com/watch?v=3FalUhc_AJE&feature=related - още, към края на 6тата мин.

http://www.youtube.com/watch?v=eIAkA9oZkpw&NR=1 - към 3м20с

http://www.youtube.com/watch?v=W-j8LjTOVGQ&NR=1 - сексизъм, към 6м

http://www.youtube.com/watch?v=q2oRQl3bQpg&NR=1 - към 1вата м, да се въведе вечерен час, забрана на абортите, момичетата сами си просят да бъдат изнасилени 
(коментарите са на г-жа Илиева)

Прегледах всички линкове и смея да твърдя, че отецът нито нагрубява жените, нито подклажда омраза към хомосексуалистите. По-скоро е странен критерия на журито, според който нетолерантността към греха се възприема като омраза към грешника, а загрижеността към жените и препоръката те да използват предпазни средства - като сексизъм.

Действително, посочените изказвания на отеца са в разрез с политиката на недискриминация, спазвана от журито при избора на носителя на наградата, а именно:
"Въздържане от всякакво предпочитание или пренебрежение, основано на ирелевантни признаци като пол, възраст, етнос/раса, сексуална ориентация, здравен статус, религиозни и други вярвания."

Само че има една малка подробност. Изказванията на отец Иван не са негова лична инициатива. Предаването, в което той участва, е на тема: "Ще позволи ли Църквата хомосексуални бракове, какво е отношението на Българската православна църква към евентуално осиновяване на деца от хомосексуални двойки и трябва ли да се забранят абортите?" И отговорите, които отецът дава, са не само от негово име, но и от името на Църквата. А при такива въпроси, едва ли има свещеник, който да даде отговори, различни от тези на отец Иван.

Когато нещата се поставят по този начин, излиза, че никой християнски свещеник, появявал се по телевизията между 30 септември 2008 и 15 ноември 2009 година, не може да кандидатства за наградата "Човек на годината". Ами да го бяха обявили направо на сайта - защо бе нужна тази подигравка с отец Иван? Така никой нямаше да номинира свещеник за "Човек на годината" и авторитетът на Църквата нямаше да бъде поруган по такъв долен, циркаджийски начин.

Наградата "Човек на годината" е инициирана от БХК и те са в правото си да я дават на когото си искат. Само че, като са толкова загрижени за човешките права в България и винаги са на първа линия, когато трябва да защитават всякакви етнически, религиозни и сексуални малцинства, какво направиха в защита правата на стотиците български граждани, които бяха смляни от бой по време на протестите от 14 януари 2009 година - на пл. Народно събрание и в полицейските управления? Или тези български граждани не влизат в реосра на БХК, понеже нито са гейове, нито са цигани (пардон, роми), нито са последователи на религиозна секта, бореща се за признаване?




Тагове:   награда,


Гласувай:
10



1. анонимен - Комитет и свещенослужител
14.12.2009 04:14
БХК поставя своите регламенти над Божиите принципи...т.е. опитва се да е над всичко, вкл. и над Бога, което е очевидно невъзможно! Важни са Божията присъда и Божията награда за всеки човек!
цитирай
2. анонимен - Защитник на правата
14.12.2009 04:19
Бог дава и защитава правата - ние можем само да обичаме ближните си както го прави Неговият свещенослужител Иван!
Честито Рождество Христово!
цитирай
3. gantree - :)))
14.12.2009 07:33
Да, както сполучливо уточнява анонимен 1, БХК е над Божия закон.
цитирай
4. анонимен - Кирил Кирилов
14.12.2009 09:10
Скандал няма, ти сам признаваш, че:

"Действително, посочените изказвания на отеца са в разрез с политиката на недискриминация, спазвана от журито при избора на носителя на наградата"

Защото България е светска държава и БПЦ не може да бъде над декларацията за правата на човека на ООН, която е ратифицирана от България и е част от Българското законодателство и от конституцията на България. А и пряко противоречи на условията на конкурса, които са публикувани преди да започнат номинациите.
цитирай
5. анонимен - ...
14.12.2009 09:38
Трябва нов конкурс със гласуване от граждани по SMS, само по преценка на хората и да е за ГЕРОЙ НА ГОДИНАТА! -И ако имаше такъв - отецът щеше да получи може би дори един милион от SMS. . . :-)
цитирай
6. strannica - ...
14.12.2009 09:57
"Или тези български граждани не влизат в ресора на БХК, понеже нито са гейове, нито са цигани (пардон, роми), нито са последователи на религиозна секта, бореща се за признаване?"

Точно така е. Не влизат в ресора :(


цитирай
7. анонимен - Антон Момчилов
14.12.2009 10:29
Въпреки добрата идея и намерния този комитет (вкл. българския) е още един политически инструмент. Нека да има повече като отец Иван и наградените и тогава дейността на такива структури едва ли ще се афишира толкова ярко. И второ - какво означава да се оценява човешката доброта? Това за мен е като понятията "голям човек" и "малък човек".
цитирай
8. анонимен - Български ли?
14.12.2009 10:30
Казано е: "По делата им ще ги поазнаете!" Според делата на тези другари "на прикритие" като "Български хелзинкски комитет" комитета им трябва да се нарича "Циганско - педерастки хелзинкски комитет"! По точно "комисариат"!
цитирай
9. анонимен - бхк
14.12.2009 11:00
Учудвам се, че е имало хора, които са се включили в тази анкета на БХК. Та този "комитет" е най-презираната институция у нас! Хора, внимавайте къде ви пъхат!
цитирай
10. анонимен - EmBrother: Хвала на отец Иван!
14.12.2009 12:20
На отец Иван и малкото подобни на него Хора с големи Сърца - живот и здраве и кураж по пътя на мисията им.
А за т.нар БХК - за съжаление все още има достатъчно държавни и уж "граждански" организации, които не са ни на йота мръднали от комунистическото тунеядско благоденствие, което не си е отишло изобщо...
Абсолютно съм съгласен с последните няколко коментара тук.
цитирай
11. monarchism - Такова е положението с антихрис...
14.12.2009 13:24
Такова е положението с антихристиянски организации като БХК. Но нали сме "светска" република, не трябва да се оплакваме....
цитирай
12. nkf - Въобще какво значение имат номи...
14.12.2009 14:25
Въобще какво значение имат номинациите на богохулната паплач БХК?По-скоро един нормален човек ,би презрял и отхърлил всякаква възможност за досег с бхк,камо ли номинация.
цитирай
13. thetrooper - Номинациите не са на БХК -
14.12.2009 14:48
всеки може да номинира човек или организация. Наградата е учредена от БХК.
цитирай
14. thetrooper - @2
14.12.2009 14:49
"Бог дава и защитава правата - ние можем само да обичаме ближните си както го прави Неговият свещенослужител Иван!" - Съвършено точно!
цитирай
15. thetrooper - @1, @gantree
14.12.2009 14:53
Тъжното е, че поставянето над Божия закон се толерира...
цитирай
16. thetrooper - @Кирил Кирилов
14.12.2009 14:57
С какво отец Иван нарушава всеобщата декларация за правата на човека? Или конституцията и законите на република България?
цитирай
17. thetrooper - @strannica
14.12.2009 14:58
Тогава защо се наричат "Български" хелзинкски комитет?
цитирай
18. thetrooper - @monarchism
14.12.2009 15:03
Може да сме "светска" република, но в Конституцията е записано, че източното православие е традиционната форма на вероизповедание в България. При това положение откъде-накъде се допуска такова хулене на Църквата от страна на такива като БХК?
цитирай
19. monarchism - Сравнявам пост-комунистическата ...
14.12.2009 15:49
Сравнявам пост-комунистическата конституция и Търновската конституция:

Чл. 13.
(1) Вероизповеданията са свободни.
(2) Религиозните институции са отделени от държавата.
(3) Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание.
(4) Религиозните общности и институции, както и верските убеждения не могат да се използват за политически цели.


Глава IX
ЗА ВЕРАТА

39. Бългapcкoтo Княжecтвo oтъ цъpкoвнa cтpaнa, кaтo cъcтaвлявa eднa
нepaздeлнa чacтъ oтъ бългapcкaтa цъpкoвнa oблacтъ, пoдчинявa ce нa Св. Синoдъ
- Въpxoвнaтa дуxoвнa влacтъ нa Бългapcкaтa цъpквa - гдeтo и дa ce нaмиpa тaя
влacтъ. Чpeзъ пocлeднятa Княжecтвoтo cъxpaнявa eдинeниeтo cи Съвceлeнcкaтa
въcтoчнa цъpквa вo вcичкo, щo ce oтнacя дo дoгмитe нa вepaтa.


Когато църквата е отделена от държавата, какво друго да очакваме? Институция като БПЦ има легитимност на някакво частно дружество с нестопанска цел. Хуленето по БПЦ вече е частен въпрос, не са засегнати национални интереси или достойнство. Църквата може да съди БХК, но какво от това? Подобно дело ще се протака с години, междувременно БХК ще продължат с гнусните си действия.


цитирай
20. thetrooper - @monarchism
14.12.2009 15:54
Съгласен съм. Докато България не стане отново ХРИСТИЯНСКА държава де юре, положението ще е такова. Но това не означава да мълчим и да се примиряваме с действията на безбожниците.
цитирай
21. monarchism - За примиряване и дума не може да с...
14.12.2009 16:15
За примиряване и дума не може да става, но на практика за да се окаже натиск са нужни пари, юристи (по възможност завършили след 1995-та), граждански християнски сдружения, много нерви и време. Дела се водят с пари. Това нещо, дето се нарича "БПЦ" се занимава със своите си богоненравни дела и изобщо не и пука за редовия свещеник, който все още се бори за душите на хората.

Така че, на тоя етап май само можем да си дискутираме и да се дразним от положението...
цитирай
22. анонимен - Oтец Иван!
14.12.2009 16:24
който е ходил в нови хан , а и да не е ходил е напълно наясно , че Отец Иван е направил повече добро на хората отколкото хелзинския в българия, смешници, да отидат да занесат 1 хляб на децата, ще са по-полезни от тяхните безсмислени дейноссти
цитирай
23. darktales - @
14.12.2009 17:42
Изтрябвало му на някой като отец Иван да взема участие в такива събития. "Те са получили вече своята награда". Неговата награда нито някой може да му я даде, нито пък да му я отнеме.
цитирай
24. thetrooper - @darktales
14.12.2009 21:24
Отец Иван може да е над светската суета, но ние не бива да допускаме подобна гавра с Църквата, каквато направиха от БХК.
цитирай
25. darktales - thetrooper
15.12.2009 15:05
Ако някой от наградените имаше за две стотинки християнско чувство ( или поне обикновената старомодна порядъчност ), щеше да се откаже от наградата, при тези обстоятелства. Ама нали това влиза в CV-то...
цитирай
26. thetrooper - @darktales
16.12.2009 16:31
Наградата няма материално изражение. Иначе за отказа всеки решава сам (когато става дума за 1 човек). Аз например съм член на "Гласуване без граници" и не мога да взема решение от името на всички в групата дали да се откажем от нашата награда. Но правя всичко по силите си, за да не бъде подминат с мълчание този скандал.
цитирай
27. darktales - thetrooper
17.12.2009 01:02
Не съм говорил за материално изражение. Аз имах предвид как би могъл да постъпи сам човек. С групи и организации е по-различно; там се обединяват хора около дадена идея или цел, но не може всеки един да отговаря за всички, както и да очаква да споделят всички негови виждания.
цитирай
28. raylight - По делата ще ги познате!
21.12.2009 22:40
По делата ще ги познате!
цитирай
29. templar - Мите, пак пилейш енергия
22.12.2009 00:37
о. Иван, ти и аз сме Untermansch за БХК. Бели, хетеро, православни... ние сме тор, върху която ще покълне новата безполова цветнокожа глобална нация, живееща на съпружески начала с еднополови малолетни улични кучета... Като цяло тя ще бъде атеистична, но отделни "консерви" ще изповядват ислям, будизъм или нео-харизматичен евангелизъм...
Историята се пише от победителите.
цитирай
30. thetrooper - @raylight
22.12.2009 13:59
По делата - а понякога и по бездействието ще ги познаем...
цитирай
31. thetrooper - @templar
22.12.2009 14:06
Ти пък -пилеене на енергия:)

Погледни го от друг ракурс - защитаването на "загниващи" ценности като хетеросексуализъм и православие, да не говорим пък защита на бялата раса, си е направо форма на дисидентсво - подобно на слушането на хеви-метъл през 80-те, което докарваше партийните и ОФ-активисти до истерия и гърчове с елементи на бяс. Що и сега да не подразним "новия световен авангард" от либерали, хомосексуалисти, цветнокожи, сектанти и да оспорим ръководната роля на БХК?
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: thetrooper
Категория: Политика
Прочетен: 2054734
Постинги: 264
Коментари: 3353
Гласове: 6456
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031