Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.06.2010 23:37 - Гласът на ДОБРИТЕ - II
Автор: thetrooper Категория: Политика   
Прочетен: 2037 Коментари: 0 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Ива Лазарова: "Трябва да бъдат премахнати причините и предпоставките, привличащи икономически групировки и престъпни мрежи към участие местната власт"


 

Ива Лазарова e магистър по Международни отношения на Софийския университет. Понастоящем работи в Институт за развитие на публичната среда - неправителствена организация, която през 2009 година е направила проучване относно купуването на гласове и опорочаването на местните избори през октомври 2007 година.

 

 

 

Разкажете накратко за проучването, което Вашата организация е направила относно местното самоуправление.


Проучването бе част от проект „Купените местни избори или смъртта на местната демокрация”, осъществен от Институт за развитие на публичната среда , с подкрепата на Тръста за гражданско общество в Централна и Източна Европа. Изследвано бе политическото представителство и функционирането на институциите на местната демокрация в пет български общини с опорочен изборен процес – Несебър, Созопол, Казанлък, Петрич и Сандански.


Какви нарушения на изборното законодателство са засечени във въпросните общини?


Завладяването на местната власт, през купуването на избори и свързаните с това престъпни стратегии, са продуцирани и изцяло съобразени с дефектите на установилия се модел на местно самоуправление в България.

Конкурентни икономически интереси, търсят представителство в местните органи на власт и използват изборите, за да се позиционират едни спрямо други. Прилага се бизнес стратегия – създават се обединения от сходни и близки, но във всеки случай непротиворечиви интереси, прикрити зад местни предизборни коалиция или партии. За целта регистрациите на партии - напълно неизвестни или без никакво влияние на местно ниво, се наемат „за временно ползване”. Стратегиите предвиждат завземане на дял от пазара на гласове, чрез който да се гарантира квота в бъдещото управляващо мнозинство. След приключване на изборите бизнес играчите се договарят за управлението – всеки от позицията, която е успял да завоюва. Стремежът е да се осигурят конкурентни предимства и достъп до разпределението на публичния ресурс, чрез пряко участие в управлението на общините.

Доколко това е в разрез с изборното законодателство на България, можем да съдим по резултатите – в Сандански, Петрич и Казанлък изборите за общински съветници са касирани, като резултатите между двата избора са фрапиращо различни (впечатляващ пример за това е как в община Сандански например, изчезва партия Евророма, която на първите произведени избори има внушителните 10 мандата); в петте изследвани общини има безбройни сигнали за купуване на гласове, като органите на реда залавят и уличени в купуване на гласове лица; в Петрич изборните резултати за кмет на общината са обжалвани без успех от 13 от всичките 14 кандидат-кметове, а изборите за общински съветници са касирани от Върховния административен съд, след като Административен съд – Благоевград не намира достатъчно основания затова (въпреки че изборният ден е продължил на места до 02.00 през нощта, например); в Казанлък се прибягва до съвесем нов вид политическo ноу-хау – подписване на трудови договори за агитация и реклама със симпатизанти на формация ФАГО, които се ангажират с разясняването на платформата на формацията сред избирателите; в Созопол между двата тура за кметските избори двамата кандидати Рейзи и Караманова взаимно се обвиняват в използването на дописани гласоподаватели в различните секции на общината, в употребата на банди охранители и борчески групировки, в опити за физическа саморазправа и нарязани автомобилни гуми; изборите в най-богатата община на България – Несебър, също под знака на купуването на гласове, но въпреки борбата между местни знакови бизнесмени и предприемачи протича сравнително спокойно.


На какъв принцип работи местната власт там?


След като описахме подобна изборна картина, разбира се е много логично да се запитаме как местната власт, излъчена в изборен процес, окачествен като нечестен и несвободен, осъществява управлението на местната общност?

Законодателството в България поставя общините в интересна ситуация. Ккметът на общината е мажоритарно избран от населението, но не може да управлява без общинският съвет да е приел съответните решения и то не само по важните въпроси, свързани с бюджета и собствеността. Така от една страна, имаме общински съвет, който има власт, но няма необходимите ресурси и условия да формулира общинските политики и да контролира администрацията, а от друга страна - кметът има на разположение цялата администрация, финансовия и материален ресурс, информацията и експертизата, необходими за управлението, но няма властта самостоятелно да взима решения.

По този начин се заражда порочният модел, който не е проблем само на петте изследвани общини, но там е особено видим, защото това са сравнително богати български общини, в които съществуват различни икономически интереси – моделът “баланси без отговорност”.

Взаимоотношенията между основните органи в местното самоуправление – общински съвет и кмет, са основани на институционалната слабост на двата органа и взаимната им зависимост при осъществяване на техните функции. Постигането на баланс и равновесие между тях, се превръща в задължително условие за управлението на общината. Чрез непублично споразумяване между различни икономически интереси и искания се конструират “прокметски” коалиции за управление. Цената за поддържането на стабилността на тези коалиции е корупционно управление на общинската собственост и насочването на обществени поръчки към съставящите „разпределенителните коалиции” агенти. Ключова предпоставка за това е самата технологията за взимане на решения, която силно затруднява търсенето на административна и наказателна отговорност от участващите в управлението на общините.


Каква е ролята на национално представените партии, на техните местни структури в тези общини?


Данните за политическото представителство в изследваните общини, ясно очертават тенденцията за трайна загуба на влияние на партиите, които имат силно присъствие в национален мащаб. Този резултат в значителна степен е повлиян от приложените от бизнес формациите и организираните престъпни мрежи стратегии за завладяване на местната власт, изключващи участието на големите партии. Те са изместени от бизнес формирования – участващи под формата на местни коалиции и местни/регионални партии. Масова практика е кандидатирането на независими кандитати (дотолкова независим например е кандидат-кметът на Казанлък Стефан Дамянов, издигнат от БСП и подкрепен от НДСВ, ДПС и 28 други партии и граждански сдружения).

Регистрациите на партии - напълно неизвестни или без никакво влияние на местно ниво, се наемат „за временно ползване” от агресивните икономически интереси, в тяхната експанзия към общинската власт. Установява се състояние на делегитимиране на политическите и институционални системи. Национално представените партии нямат финансовия ресурс да се справят с експанзията на структурите с мощните икономически интереси в тези общини.


Какво според Вас трябва да се направи, за да бъдат прекратени подобни тенденции в местното самоуправление?


В момента е създадена парламентарна комисия, работеща по въпросите на новото изборно законодателство, която да пресече възможностите да се репродуцира подобна изборна картина.

Резултатите от проекта сочат обаче, че само промени в изборното законодателство и неутрализирането на «300-те боса», тероризиращи местните общности (според прокуратурата и правителството), няма да решат проблема с корупцията на местно ниво и опорочаването на местните избори.

Необходимо е да се започне сериозен обществен дебат за преосмисляне на установения модел на местно самоуправление в България. Трябва да бъдат премахнати причините и предпоставките, привличащи икономически групировки и престъпни мрежи към участие местната власт.

/Интервюто е публикувано със съкращения във в. СЕДЕМ на 17 март 2010 година/

 





Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: thetrooper
Категория: Политика
Прочетен: 2054888
Постинги: 264
Коментари: 3353
Гласове: 6456
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031