Прочетен: 1347 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 08.12.2009 17:25
Продължава рубриката, посветена на Общия устройствен план на София и неговото изменение от 2009 година. Този път темата засяга образованието в столицата. На този сайт можете да видите разположението на учебните заведения (публични и частни) на територията на София за учебната 2007-2008 година.
http://sofia-agk.com/esoft/planove/OUP-2009_All_2009-08-10/25.pdf
Това може да бъде добра изходна точка за по-нататъшни размишления как да се развива образователната инфраструктура през следващите 10 години.
Преди всичко, трябва да се вземе пред вид проблема с липсата на достатъчно училища, който в най-скоро време ще се появи. Сегашният недостиг на места в детските градини много скоро ще се трансформира в недостиг на места в училищата. Отделно, практиката да се провеждат учебни занятия в една сграда на две смени е архаична и трябва обезателно да се промени. Това допълнително изисква изграждане на нови училищни сгради.
Оптималният вариант на провеждане на учебния процес е от 9 до 15ч. – шест учебни часа дневно с 1 час обедна почивка и междучасия. Така техният дневен режим се хармонизира с този на родителите им, а също така учениците продобиват работни навици за в бъдеще (в съвременния свят много малко професии изскват започване на работа в 7.30ч. сутринта). В следобедните и вечерни часове учениците могат да практикуват избран от тях вид спорт, както и да участват в групови проекти с цел затвърждаване на наученото в час.
Изключително важно е да се проведе и реформа, която да диференцира училищата на основни и средни (гимназии). Основните (1-8 клас) и средните (подготвителен и 9-12 клас) училища е нужно да бъдат обособени в отделни сгради. Учиниците от различните възрасти имат коренно различни нужди, различен стереотип на живот и това не бива да бъде пренебрегвано. Не на последно място и методите на обучение са различни в основното и средното училище. Затова бъдещата мрежа от учебни заведения трябва да бъде съобразена с всички тези специфики.
Основните училища би следвало да бъдат разпределени на географски принцип – училище във всеки квартал, микрорайон или село. В момента някои училища са предпочитани поради факта, че в тях след седми или осми клас приемът е с облекчения, като за “свои” възпитаници. Така немалко ученици са принудени да учат далеч от дома, само и само по-късно да могат да продължат в същата елитна гимназия. Преструктурирането на училищата би елиминирало подобен проблем.
Гимназиите би следвало да бъдат концентрирани основно в централната градска част, а също и в определени райони, които се явяват възлови за крайградските зони (напр. Банкя, Нови Искър, Кремиковци, Казичене). Естествено, гимназии трябва да има и в големите жилищни комплекси, но те следва да бъдат сравнително малко на брой, съотнесени към основните училища.
Друг аспект на обучението, който се нуждае от сериозни промени, е спорта. Сегашната практика да се спортува два часа седмично (като часове по физическо възпитание) далеч не е от най-ефективните (спортуването минава някак си “между другото”, вместено между различните учебни предмети). Освен това липсва достатъчна материална база – физкултурните салони нерядко са принудени да събират два класа в един учебен час, масово липсват душове, а съблекалните не разполагат със заключващи се шкафчета. Провеждането на часовете по физическо възпитание в училищните дворове пък е абсолютен нонсенс. Шумът, идващ от двора смущава учебния процес в класните стаи, а самите спортуващи са изложени на риск от контузии, докато тренират на асфалта.
Ето защо е необходима радикална реформа. Часовете по физическо възпитание да съществуват само за малките класове (максимум до 4-и), в които децата да ппридобиват обща физическа подготовка и начални спортни навици. Най-късно в пети клас всеки ученик трябва да е избрал спорт, който да практикува. Спортните клубове в столицата да приемат значително по-големи квоти, където децата да спортуват пред погледа на треньори от детско-юношеските школи. В помощ на спортните клубове могат да бъдат и освободените учители по физическо възпитание. Така спортните клубове (развиващи футбол, баскетбол, волейбол, хандбал, лека атлетика, борба, бокс и т.н.) ще имат много по-голям избор от таланти, което ще вдигне нивото на българския спорт. Физкултурните салони в училищата пък могат да се предоставят на клубове (съществуващи и нововъзникнали), които развиват източни бойни изкуства, бадминтон, тенис на маса, спортна и художествена гимнастика и т.н.
Учениците, които заради увеличената конкуренция отпаднат от полезрението на спортните школи, могат в гимназиите да формират училищни отбори (по футбол, баскетбол, волейбол). Тези отбори ще участват в градски училищни първенства, което да продължи интереса на учениците към спорта.
Подобна реформа би дала възможност училищните дворове да се превърнат в зелени площи (под тях пък могат да се изграждат подземни паркинги). За нуждата от изграждане на допълнителни спортни площадки в кварталите пък ще се спра в следващата част.
2. Съюз на Възпитаниците на ВНВУ, ШЗО и РВГ
3. Бог прощава, Прошко - не!
4. divini
5. Анти - БСП до дупка
6. Raylight
7. Майстора с видеокамерата
8. Монархистъ-консерваторъ
9. nkf - Воин на Христа
10. God save the Queen!
11. Sofia Post
12. БРАТЯ ПО ОРЪЖИЕ (блогрол)
13. Двери на Православието
14. ЦАРСТВО БЪЛГАРИЯ (блогрол)
15. Blackwater
16. КОНСЕРВАТИЗЪМ (блогрол)
17. Стариятъ правописъ
18. Изгубената България
19. Младежки Консервативен Клуб
20. Иван Стамболов - Sulla
21. Клуб "Един завет" - потомци на офицерския корпус на Царство България
22. LiveNews
23. Стара София
24. Сайтът на Вили Лилков - политики за София
25. Светослав Малинов - консерватор и евродепутат