Прочетен: 4720 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 01.02.2010 23:49
Продължава рубриката, посветена на Общия устройствен план на София и възможностите за неговото подобрение. Тази седмица основната тема е транспорта в столицата – какви са нуждите на динамично разрастващия се град от адекватна транспортна система и как най-ефективно да бъде организирана.
Най-новият устройствен план предлага приоритетно развитие на релсовия градски транспорт (метро и трамвай с широко междурелсие), както и по-ефективно използване на съществуващата железопътна мрежа в града и околностите. Тук може да видите план-схема на развитие на релсовия електротранспорт
А тук може да видите обвързаността на метро- и трамвайната мрежа с железопътната
Наред с неоспоримите си предимства в сравнение с настоящата ситуация, този план за развитие се нуждае и от немалко корекции. За да бъде обоснована нуждата от тези корекции обаче, първо трябва да се дефинират различните роли на метрото и трамвая в общата система на градски транспорт.
Функции на метрото:
-
Свързване на гъстонаселени жилищни квартали с централната градска част (ЦГЧ).
-
Свързване на основните входно-изходни артерии на града с ЦГЧ.
-
Обвързване на железопътната мрежа със системата на градски транспорт (поемане на пътникопотока от жп гари и спирки в предградията и довеждането им до сърцевината на града).
Функции на трамвая:
-
Свързване на по-слабо заселени жилищни квартали (където няма икономическа обосновка от прокарване на метро) с ЦГЧ.
-
Свъзрване на два или повече лъча на метрото по периферията на града.
-
Довеждане на пътници от отдалечени предградия до най-близката станция на метрото.
-
NB: За по-ефективно използване на този вид транспорт, трамваите трябва да се движат в автономни трасета, при които конфликтът с автомобилния транспорт да бъде сведен до минимум. Там, където трамваите се движат по улици и булеварди, същите трабва да бъдат затворени за МПС.
Ако се вгледаме по-задълбочено в предложената схема, ще забележим, че тези правила не навсякъде са спазени. Затова е нужно да се предложат следните промени:
-
предвиденото отклонение на първи метродиаметър в ж.к. Люлин (след метростанция “Люлин”) да се пренасочи в югозападна посока с изграждане на две нови метростанции (на Т-образното кръстовище между бул. Панчо Владигеров и бул. Райко Даскалов) и на мястото, където се свързват Околовръстния път и бъдещата автомагистрала “Люлин”. До втората метростанция да се изгради буферна инфраструктура (автогара и многоетажен паркинг). Така, освен че метрото ще обслужва всички микрорайони на ж.к. Люлин плюс кварталите Филиповци и Суходол, ще се осъществи по-безпроблемно поемане на трафика от Перник. Оттам нататък отсечката може да бъде продължена надземно до Иваняне и Банкя;
-
изграждане на жп спирка Княжево в близост до крайната станция на трети метродиаметър (т.нар. скоростен трамвай или “леко метро”) плюс пешеходен надлез между жп спирката и метростанцията. Самата жп линия до Перник е обявена в плана за “перспективна”, от което следва , че трябва да бъде удвоена с цел пускане на повече влакове между София и Перник (на 20-30мин.);
-
предвидената трамвайна линия от Люлин през Модерно предградие и Захарна фабрика е с не особено голям пътнически потенциал; за сметка на това е наложително изграждането на нов лъч “леко метро” от гара Подуене в посока бул. Данаил Николаев до Сточна гара, а оттам над коритото на Владайска река и по бул. Сливница (впоследствие по бул. Европа) към Люлин и Модерно предградие, а оттам до с. Божурище. В другата посока трасето трябва да минава подземно от Подуене, през Редута, зала Фестивална и ул. Коперник, като след това се свързва с първи метродиаметър преди станция Жолио Кюри;
-
изграждане на отклонение на “леко метро” вместо трамвайна линия до ж.к.. Овча купел (от кръстовището между бул. Цар Борис III и бул. Тодор Каблешков) до Околовреъстен път и оттам по тунел до гара Горна баня. Трасето трябва по възможност да се предвиди максимално близо да сградата на Нов български университет. Трети метродиаметър трябва да има и отклонение от Руски паметник подземно през Зона Б-5 и Красна поляна( жп прелеза), а оттам надземно над старата жп линия да се свърже с надземното метро при Захарна фабрика към Модерно предградие и с. Божурище;
-
предвиденото свързване на първи и втори метрдиаметър в южните и югоизточни райони на София е обявено за “далекоперспективно” – в действителност обаче трябва приоритетно да се свърже поне отсечката от Студентски град с кв. Хладилника (а оттам Централна гара). Пред вид сериозния трафик между студетския комплекс и гарата, трябва да се мисли възможно най-бързо за неговото облекчаване;
-
свързване на Аерогара София с железопътната мрежа - най-лесният вариант е чрез изграждане на жп отклонение от спирка Смирненски до Първи и Втори терминал, далеч по-правилно е да се мисли за преместване на летището извън София в посока Ихтиман (тази идея обаче ще бъде развита в отделна статия);
-
връщане към първоначалния вариант за трасе на трети метродиаметър в
ЦГЧ (по бул. Васил Левски с възлови станции “СУ Св. Климент Охридски” и “НДК”) – така отпада нуждата от тролейбуси в този участък, респективно се намаляват задръстванията;
-
свързване на втори и трети метродиаметър с отсечка от НДК през кв.Иван Вазов, ж.к. Стрелбище, кръстовището между бул. България и бул.Гоце Делчев до станция Красно село;
-
предвидената трамвайна линия от кв. Гара Искър през ж.к. Дружба до Младост (18-а метростанция) може да се продължи покрай Младост 3 и 4, а оттам с разклонения за Герман, Лозен, Панчарево, Кокаляне;
-
трамвайната линия в ж.к. Обеля може да се продължи с разклонения до селата в северозападна посока (Житен, Доброславци и т.н.).
По този начин значително се облекчават вътрешноградския, външния, а също така и транзитния трафик.
Предвидената роля на тролейбусния и автобусния транспорт като довеждащи е правилна. Нужно е обаче да се обозначи и мястото на маршрутните таксита в транспортната схема. За разлика от сега, когато маршрутките дублират съществуващи автобусни линии и допълнително натоварват трафика, за в бъдеще маршрутните линии трябва да свързват малки села извън София (там, където пътническият потенциал е малък за разкриване на редовна автобусна линия) с най-близките станции на метрото.
Изключително важно е всички елементи на градския транспорт да бъдат обединени в цялостна система. Билетите за градски транспорт да важат за всички видове транспортни средства – метро (подземно и надземно), градска железница (оперираща в рамките на Голяма София), трамвай, тролейбус, автобус, маршрутно такси. Препоръчително е територията, на която оперира тази транспортна система, да бъде разделена на зони и цената на билета да зависи от броя на зоните. Например:
- първа зона – обхваща широкия център на град София;
- втора зона – включва жилищните комплекси на София, както и кварталите и вилните зони непосредствено след Околовръстния път (на север – непосредствено след Северната тангента);
- трета зона – всички останали населени места в рамките на област София-град;
- четвърта зона – близките до София населени места от областите Перник и София- област;
- пета зона – всички останали населени места, интегрирани в транспортната система на София.
Вие преместихте ли си го.....?
Kак и колко се плаща на авторите в Бълга...
Времето задмина кметовете и ги остави в Средните векове !
На времето , когато София е ставала столица , са направени широките булеварди , които я обслужваха един век ! Явно нашите архитекти нямат акъла на дедите си , да гледат един век напред ! Или са много алчни , защото знаят , че са за един ден на земята!
Аз имам кардинално решение !
Да си построят управляващите НОВ град и да си го направят столица .
А нас да си ни оставят да си живеем спокойно! Защото ние не сме за един ден на земята! Казах!
2. Съюз на Възпитаниците на ВНВУ, ШЗО и РВГ
3. Бог прощава, Прошко - не!
4. divini
5. Анти - БСП до дупка
6. Raylight
7. Майстора с видеокамерата
8. Монархистъ-консерваторъ
9. nkf - Воин на Христа
10. God save the Queen!
11. Sofia Post
12. БРАТЯ ПО ОРЪЖИЕ (блогрол)
13. Двери на Православието
14. ЦАРСТВО БЪЛГАРИЯ (блогрол)
15. Blackwater
16. КОНСЕРВАТИЗЪМ (блогрол)
17. Стариятъ правописъ
18. Изгубената България
19. Младежки Консервативен Клуб
20. Иван Стамболов - Sulla
21. Клуб "Един завет" - потомци на офицерския корпус на Царство България
22. LiveNews
23. Стара София
24. Сайтът на Вили Лилков - политики за София
25. Светослав Малинов - консерватор и евродепутат